سوالات متداول

سوالات متداول و دستورالعمل های عیب یابی دستگاه EL2008

دستور العمل عیب یابی و رفع اشکال دستگاه EL2008 :

در این برگه سوالات پر تکرار و مشکلاتی که ممکن است در حین استفاده از دستگاه کنترل سالن تکثیر پرندگان زینتی مدل EL2008 برای شما به وجود بیاید پاسخ داده شده است.

در صورتی که سوال و مشکلی دارید که در این برگه به آن اشاره نشده ، در بخش دیدگاه ها ، سوال خود را مطرح کنید تا همکاران ما به شما پاسخ بدهند.

همچنین در صورتی که می خواهید با سرعت بیشتری پاسخگوی شما باشیم ، سوال خود را در گروه های تلگرامی و ایتا مطرح بفرمایید.

این دستگاه می تواند روشنایی را روزی دوبار روشن و خاموش کند و به اصطلاح روزی دوبار نوردهی را انجام دهد . بعنوان مثال  ساعت 05:00 صبح سالن را روشن و ساعت 08:00 صبح خاموش کند و مجدداً ساعت 16:00 سالن را روشن و ساعت 20:00 خاموش کند.

این قابلیت برای مکان هایی مناسب است که در میانه روز از نور طبیعی خورشید بهرمند هستند و لزومی ندارد لامپها در اواسط روز روشن باشد. به این ترتیب در مصرف برق صرفه جویی میشود.

جریان راه اندازی کولر ها ممکن است 7 تا 10برابر جریان نامی ثبت شده روی پلاک مشخصات باشد  .  به این ترتیب ، با توجه به حداکثر جریان قابل تحمل رله های دستگاه EL2008 ؛ فقط کولرهایی که آمپراژ نامی کمتر از یک آمپر دارند را میتوان مستقیماً به کنترلر متصل کرد.

برای انواع کولرهایی که آمپراژی بیش از این مقدار دارند حتماً رله شیشه ای یا کنتاکتور نصب کنید. نقشه سیمکشی رله کولری را در شکل زیر ببینید.

در سنسور معمولی ، میزان خطای دما 0.5درجه سانتیگراد و خطای رطوبت 5%  می باشد و در نمونه مرغوب میزان خطای دما 0.3درجه سانتیگراد و خطای رطوبت 3% می باشد.

همچنین سنسور معمولی در رطوبت های بالای 70%  به تدریج اشباع شده و دچار خطای شدید در سنجش رطوبت می شود. سنسور مرغوب، در رطوبت های بالا ، مقاومت بیشتری دارد و میتواند در رطوبت های تا 85% بصورت طولانی مدت و تا 99%  به صورت مقطعی و کوتاه مدت فعالیت کند.

مزیت سوم سنسور مرغوب ، قابل تعمیر بودن آن است. در صورت خراب شدن این سنسور ، به جای خرید سنسور جدید ، میتوان با هزینه اندک، آن را تعمیر کرد.

هر دو نوع سنسور در مقابل خیس شدن و نفوذ آب آسیب پذیر هستند و در صورت نفوذ آب و شبنم  ممکن است رطوبت سنج دچار خطای شدید شود.

نفوذ گرد وخاک نیز باعث کاهش طول عمر مفید سنسور ها میشود که در نمونه مرغوب حساسیت به گرد و غبار کمتر است .

با این حال میتوان محافظی دست ساز برای جلوگیری از نفوذ گرد و خاک به سنسور  بسازید تا طول عمر مفید آن چند برابر شود.

سریعاً دستگاه را خاموش کنید و سپس سنسور را از دستگاه جدا کرده و میزان صدمه وارده به سیم را بررسی کنید. در صورتی که  امکان حذف محل های جویده شده وجود دارد ، این بخش ها را با سیمچین حذف کرده و اتصالات کابل را مجدداً برقرار ، و آنها را لحیم کاری کرده و سپس با چسب یا وارنیش عایق بندی کنید.

در صورتی که سیم سنسور به کلی از بین رفته و یا خود سنسور و اتصالات آن از بین رفته ، باید سنسور یدکی دستگاه را تهیه و جایگزین کنید.

این موضوع بیشتر در فصل سرما  کاربرد دارد.  برای مکان هایی که امکان نصب دو فن تهویه مجزا (یکی متصل به خروجی کولر و دیگری متصل به خروجی فن تهویه) وجود ندارد.

برای انجام این کار ، میتوانید خروجی کولر را با سیمی کوتاه به خروجی فن تهویه متصل کنید. در این روش ، در صورت بالا رفتن دما و رسیدن به حداکثر مجاز ، فن تهویه از طریق خروجی کولر تغذیه شده و روشن میشود و تا رسید به دمای نرمال روشن میماند.

در این روش ، نیازی به ارتباط سیم نول خروجی کولر و فن تهویه نیست .

با این حال توصیه ما این است که در فصل سرما ، در صورت امکان دو فن تهویه مجزا در سالن نصب کنید و یکی را به خروجی کولر و دیگری را به خروجی فن تهویه متصل کنید.

اختلاف دما بیشتر  در فصل زمستان مشکل ساز است. برای رفع مشکل ، باید از فن های گردش هوا استفاده کنید و مانع راکد شدن هوا در سالن شوید.

راهکار عمومی و مرسوم ، استفاده از فن های تهویه دائم کار نزدیک به سقف به ( نحوی که باد را به سقف بزنند) می باشد. البته متناسب با شرایط و ابعاد سالن ، روش همسان سازی دما مختلف و متفاوت خواهد بود.

خیر. بدون اطلاعات فنی ، نصب دستگاه غیر ممکن است.

بهتر است برقکارهای صنعتی دستگاه را نصب کنند و یا قبل از اینکه برقکار را برای نصب دعوت کنید ؛ ویدئوی آموزش نصب و نقشه سیمکشی را به ایشان نشان داده و در صورتی که توانایی نصب داشتند ، سیمکشی دستگاه را انجام بدهند.

دستگاه های بخور سرد ، بار خازنی هستند و در هنگام روشن شدن ،  به صورت لحظه ای  آمپراژ شدیدی از مدار می کشند و این آمپراژ شدید به رله ها صدمه میزند.

به همین دلیل باید برای کلیه بارهای خازنی مثل لامپهای کم مصرف و LED ، بخور سرد ؛ آداپتور های سوئیچینگ ؛ درایور های LED  و… رله کمکی نصب شود. نقشه سیمکشی رله کولری(رله کمکی) را در شکل زیر ببینید:

بله. استفاده از محافظ برق مانعی ندارد.

حافظه تنظیمات و ساعت دستگاه دائمی است و با قطع برق تغییری نمیکند.

برنامه افزایش اتوماتیک ساعات نوردهی فقط ساعت غروب دوم (خاموشی ثانویه) یا  t2:oF  را تغییر می دهد. پس برای عملکرد صحیح این برنامه :

1-ساعات نوردهی اصلی را روی تایمر ثانویه (طلوع و غروب دوم t2:on و t2:oF) تنظیم کنید.

2-گزینه Ed:dy را چک کنید. مادامی که این گزینه (تعداد روزها) مقدار نداشته باشد ، افزایش ساعات انجام نمیشود.

3- گزینه EdI  را بررسی کنید. این عدد در طول دوره نوردهی و زمانی که Ed:dy برنامه ریزی شده ، هرشب ساعت 00:00   با t2:oF  جمع میشود. پس این عدد نباید صفر باشد و همچنین اعداد منفی طول روز های مصنوعی را کم میکنند.

با تنظیم دمای نرمال (tmP) و محدوده مجاز تغییرات (tmPS)  دمای روشن شدن کولر و بخاری مشخص میشود .

 بعنوان مثال : دمای نرمال 25.0درجه  و محدوده مجاز ،  1درجه تعیین شده است. به این ترتیب ، حداقل دمای مجاز 24.0درجه و حداکثر دمای مجاز 26.0درجه سانتیگراد خواهد بود.

اگر دما از 24.0 درجه کمتر شود ، بخاری روشن میشود و تا رسیدن به دمای 25.0 درجه ، روشن می ماند . همچنین اگر دمای محیط از  26.0درجه بیشتر شود ؛ خروجی کولر روشن شده و تا رسیدن به دمای 25.0 درجه روشن میماند .

در صورت نیاز به یک بار نوردهی در روز ، باید نوردهی اولیه (t1:on و t1:oF) را  با وارد کردن عدد صفر در آن (00:00->00:00) غیرفعال کنید و از تایمر ثانویه (t2:on و t2:oF)  استفاده کنید.

یکی از لوازم متصل به دستگاه سوخته و اتصالی دارد و یا اینکه در سیمکشی اتصالی به وجود آمده .

برای رفع مشکل ،  برق مجموعه را قطع کنید و  سیمکشی ها و لوازم متصل به کنترلر را با دقت بررسی کنید. برای این منظور ، از یک برقکار کمک بگیرید.

مچنین مطمئن شوید که ولتاژ مصرف کننده های متصل به دستگاه (مثل شیر برقی) با دستگاه همخوانی داشته باشد و 220 ولت باشد.

آمپراژ مصرفی کولر شما بیشتر از توان دستگاه و رله های آن میباشد. برای رفع مشکل ، از رله کمکی ؛ رله شیشه ای یا کنتاکتور در مدار کولر استفاده کنید. نقشه سیمکشی رله را در شکل زیر ملاحظه بفرمایید:

اگر چراغ سیگنال این خروجی روشن است ولی فن روشن نمی شود ، مشکل از سیمکشی و فن تهویه است. اما اگر چراغ سیگنال هم روشن نمیشود و سیمکشی صحیح انجام شده ، مشکل از تنظیمات است. ساعات کار (ساعات استراحت) و گزینه تایمر مادون قرمز(UI:to) را بررسی کنید.

نکته مهم! در ورژن های 5 و قبل از آن ؛ برای فن تهویه ساعات استراحت تعیین می شود اما در ورژن های 6 به بعد ، به جای استراحت ، برای فن تهویه ساعات کار تعیین میشود. پس به این ترتیب ، اگر دستگاه شما آپدیت شده و عملکرد فن تهویه مختل شده ، به بررسی این موضوع بپردازید.

پس به طور خلاصه : 

1-چک کردن تنظیمات بخش UI:to (تایمر مادون قرمز) 

2- چک کردن ساعت استراحت در ورژن های 5 و کمتر از آن

3- چک کردن ساعات کار در ورژن های 6 و بالاتر از آن

اگر چراغ سیگنال فن تهویه روشن است و این خروجی همیشه روشن و برق دار است ، ممکن است تنظیمات فن تهویه اشتباه وارد شده و یا خروجی فن تهویه بعنوان تایمر مادون قرمز تنظیم شده باشد.

پس برای رفع مشکل ، ابتدا گزینه تایمر مادون قرمز(UI:to) را بررسی کنید و در صورتی که روی حالت Fan تنظیم شده ، آنرا به dS تغییر دهید. همچنین مدت زمان روشن بودن و خاموش بودن فن تهویه را بررسی کنید. توجه داشته باشید اعداد این بخش ها بر حسب دقیقه است.

اگر چراغ سیگنال این دو خروجی همزمان روشن است ، مشکل در تنظیمات دستگاه و بخش تایمر مادون قرمز میباشد.  برای رفع مشکل ، وارد تنظیمات و بخش UI:to شده و این گزینه را روی مقدار dS تنظیم کنید.

دلیل این اختلاف می تواند دور بودن فاصله سنسور دستگاه با دماسنج/رطوبت سنج شما باشد. همچنین در دما/رطوبت سنج های باتری خور ، ضعیف شدن باتری میتواند دقت سنجش را کم کند. پس برای تنظیم و تطبیق اعداد نمایش داده شده در دستگاه و دما/رطوبت سنج خودتان به این ترتیب عمل کنید:
1-گزینه های کالیبراسیون را چک کنید. باید 00 باشند. (CAL.t و CAL.H)
2-باتری دماسنج/رطوبت سنج ، نو و سالم باشد.
3-حداقل نیم ساعت ، دما/رطوبت سنج شما باید کنار سنسور دستگاه بماند با حداقل فاصله.
4-در این وضعیت ، اعداد باید مطابق شوند.
اگر در این شرایط اختلاف فاحشی در اعداد نمایش داده شده مشاهده نمودید ، میتوانید از گزینه های کالیبراسیون دستگاه استفاده کنید. مشروط به اینکه دما/رطوبت سنج ثانویه شما قابل اعتماد باشد .
لازم به ذکر است که سنسور ها قبل از ارسال تست شده و 100% قابل اعتماد هستند.

سنسورها ، قطعات الکترونیکی معمولی نیستند این قطعات بسیار حساس هستند و لازم است برای افزایش راندمان ، طول عمر مفید و دقت در سنجش تدابیری اندیشیده شود.

به این منظور ، به موارد زیر توجه داشته باشید:

-سنسور نباید در مجاورت منابع نویز الکتریکی مثل کابل های برق ، مصرف کننده های برق و… باشد.

-کابل سنسور را با سایر سیمهای برق از یک مسیر عبور ندهید.

-سنسور و کابل آن در دسترس پرنده های شما نباشد.

-محل نصب سنسور نباید خیلی مرطوب یا خیلی گرم باشد.

-سنسور را در مقابل رطوبت خارج شده از دستگاه رطوبت ساز قرار ندهید.

-سنسور را در مقابل فن تهویه یا کولر و یا بالای بخاری قرار ندهید.

-سنسور را به کف ، سقف و دیوار ها نچسبانید.

-سنسور را در مکانهایی که احتمال پاشیده شدن آب و یا خیس شدن می رود قرار ندهید.

– بهتر است به جای قرار دادن سنسور در وسط سالن ، گردش هوا را مدیریت کنید تا هوای همه نقاط سالن یکنواخت باشد. به این ترتیب ، میتوان سنسور را در نزدیک دستگاه قرار داد.

-سنسور را در مجاورت لامپها و ادواتی که در هنگام کار گرم میشوند قرار ندهید.

-سنسور را به نحوی نصب کنید که با هوای محیط در تماس باشد و آنرا با نایلون نپوشانید.

-برای سنسور محافظی بسازید که گردوخاک وارد آن نشده و با هوای محیط نیز در تماس باشد.

این موضوع در دفترچه راهنمای دستگاه تشریح شده است. روش کار به این ترتیب است که:

1-دقت کنید که برای کالیبره کردن سنسور، نیاز به دما/رطوبت سنجی دقیق وقابل اعتماد دارید.

2- باید حداقل 15 دقیقه سنسور دستگاه و دما/رطوبت سنج شما ، با کمترین فاصله در مجاورت یکدیگر قرار بگیرند.

3-اگر دمای نمایش داده شده دستگاه و دماسنج مورد اعتماد شما اختلاف داشتند ، این اختلاف را در بخش CAL.t وارد کنید. مثلاً اگر دستگاه دما را 1درجه بالاتر نشان میدهد ، در بخش CAL.t  عدد منفی یک (1-) را وارد کنید.  در مورد خطای رطوبت سنج هم به همین ترتیب عمل کنید.

توجه داشته باشید که اگر سنسور دستگاه شما در بخش رطوبت سنجی خراب شده باشد و رطوبت را با خطایی بیش از 10 % نشان دهد ، کالیبره کردن سنسور فایده ای نداشته و باید سنسور تعویض شود. همچنین نمایش رطوبت به شکل 99.9% و یا 00.1%  نیز به معنی خرابی سنسور است.

در صورت نمایش رطوبت به این شکل ، سنسور رطوبت سنج خراب شده  و باید تعویض شود. علت خرابی میتواند  خیس شدن یا قرار گیری در رطوبت های شدید و یا چرب و کثیف شدن سنسور باشد. همچنین قرار گیری سنسور در مجاورت حلال ها و انواع چسب ها میتواند این مشکل را رقم بزند.

برای خروجی های روشنایی و شبخواب ، هر نوع لامپی اعم از رشته ای ، کم مصرف و LED میتوانید استفاده کنید.

اما به خروجی لامپ رشته ای فقط و فقط لامپ رشته ای (تنگستن) متصل کنید. این خروجی به شدت حساس بوده و با کوچکترین اتصالی یا وصل شدن به لامپ LED و کم مصرف (حتی زمانی که دکمه خاموش/روشن در حالت خاموش است) صدمه می بیند. و در این موارد این نقص شامل ضمانت نمیشود.

در ادامه، به منظور شفاف سازی موضوع ؛ تصویر لامپ رشته ای آورده شده است:

اگر لامپ های روشنایی و رشته ای وارد مدار نمیشوند و چراغ سیگنال این دو خروجی نیز دائماً خاموش است و همواره خروجی شبخواب روشن مانده ، دلیل این مشکل عدم تنظیم برنامه نوردهی میباشد. برای تنظیم ساعات نوردهی ، به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

برای تست سریع روشنایی و طلوع و غروب در حالت عملکرد عادی و خارج از منوی تنظیمات ، دکمه کاهش اعداد را بفشارید.

تایمرهای نوردهی و روزشمار افزایشی اشتباه تنظیم شده اند. برای رفع مشکل ، تایمر اولیه (t1:on و t1:of) را صفر وارد کنید(00:00) و در عوض تایمر ثانویه(t2:on و  t2:oF) را به ساعات دلخواه تنظیم کنید.

تایمرهای نوردهی اشتباه تنظیم شده و یا تداخل دارند.

برای رفع مشکل ، ابتدا ساعات نوردهی (t1:on و t1:oF و t2:on و t2:oF) و برنامه افزایش روزانه (Ed:dy) را غیر فعال کنید (همه را روی صفر تنظیم کنید) و سپس طبق توضیحات برگه راهنما اقدام به تنظیم ساعات نوردهی کنید.

توجه داشته باشید که برای یکبار نوردهی ، فقط تایمر ثانویه (t2:on و t2:oF) را تنظیم کنید.

احتمالاً رله مربوطه تحت جریان کشی شدید لحظه ای ، یکسره شده . برای رفع مشکل ، باید در مدار روشنایی ، رله کمکی نصب شود. همچنین برای رفع موقت مشکل و آزاد شدن رله ، در حالتی که چراغ سیگنال روشنایی خاموش است و لامپها روشن مانده ،  با نوک انگشت  روی دستگاه ضربه بزنید (روی کلمه روشنایی و کنار ترمینال برق روشنایی) . بعد از رها کردن رله ، باید رله کمکی ، رله شیشه ای ، رله ایزوله  یا کنتاکتور برای این خروجی نصب کنید. نقشه سیمکشی رله در انتهای همین کتابچه وجود دارد.

همچنین اگر سیمکشی دستگاه طبق نقشه ارائه شده انجام نشده باشد ، و از نول مشترک در سیمکشی استفاده شده باشد نیز ممکن است این مشکل بروز کند. برای هر مصرف کننده(هر خروجی) از ترمینال های دستگاه ، فاز و نول مجزا گرفته و به مصرف کننده (لامپ) متصل کنید.

(طلوع و غروب کار نمیکند و چراغ سیگنال رشته ای چشمکزن میشود اما لامپهای رشته ای روشن نمی شوند)

پاسخ : این خروجی بعلت اضافه بار یا اتصالی سوخته و یا اینکه سیمکشی اشکال دارد.

برای اینکه مطمئن شوید مشکل از دستگاه است یا از سیمکشی ، این خروجی را با یک لامپ رشته ای سیار تست کنید و همچنین به بررسی لامپهای رشته ای و سیمکشی بپردازید. احتمال اتصال کوتاه در مسیر و داخل پاترم ها وجود دارد.  

توجه! حتی اگر دکمه خاموش/روشن دستگاه را در حالت خاموش قرار دهید ، باز هم ممکن است خروجی ها برقدار باشند! پس قبل از اقدام به بررسی سیمکشی ؛ برق ورودی به دستگاه و مجموعه را قطع کنید.

این خروجی مثل سایر خروجی ها ، حداکثر جریان 2 آمپر را تحمل میکند. (تقریباً دو عدد لامپ رشته ای 200 وات) و برخلاف سایر خروجی ها قابل اتصال به رله و کنتاکتور نیست.

به این ترتیب ، اگر محیط وسیع است و نیاز به نور طلوع و غروب بیشتری دارید ، میتوانید تعداد لامپها را اضافه کنید و در عوض وات مصرفی هر لامپ را کاهش دهید. مثلاً به جای دو عدد لامپ 200 وات از 10عدد لامپ 40 وات استفاده کنید.

احتمالاً رله مربوطه تحت جریان کشی شدید لحظه ای ، یکسره شده . برای رفع مشکل ، باید در مدار رطوبت ساز ، رله کمکی نصب شود. همچنین برای رفع موقت مشکل و آزاد شدن رله ، در حالتی که چراغ سیگنال خروجی رطوبت ساز خاموش است و رطوبت ساز روشن مانده ،  با نوک انگشت  روی دستگاه ضربه بزنید (روی کلمه رطوبت ساز و کنار ترمینال خروجی رطوبت ساز) . بعد از رها کردن رله ، باید رله کمکی ، رله شیشه ای ، رله ایزوله  یا کنتاکتور برای این خروجی نصب کنید. نقشه سیمکشی رله کمکی برای رطوبت ساز در شکل زیر ارائه شده:

توجه! با توجه به مخاطرات احتمالی ؛ نصب شیر برقی را به افراد متخصص بسپارید. توضیحات ما در این حوزه ، صرفاً جهت آگاهی شما و شفاف سازی موضوع میباشد.

** تیم فنی مهندسی الکترونیک20 هیچ گونه مسئولیتی در زمینه نصب شیر برقی ؛ خسارت های احتمالی وارده در اثر نصب و راه اندازی غیر اصولی و مشکلات احتمالی به وجود آمده در رابطه با شیر برقی  ندارد. **

پاسخ : شیر های برقی انواع و اقسام مختلفی دارند. ولتاژ کاری اکثر شیرهای برقی 12 ولت ، 24 ولت و 220 ولت می باشد. همچنین شیر برقی با فشار و قطر(اینچ)های مختلف برای هوا (گاز) ، آب ، روغن و… (انواع سیالات) در بازار وجود دارد.

پس برای نصب شیر برقی روی بخاری ، به این نکات توجه کنید:

 1-شیر برقی متناسب با فشار گاز شهری (یا وسیله گرمایشی خودتان) تهیه کنید.

 2- با توجه به اینکه خروجی های دستگاه 220 ولت هستند ، اگر شیر برقی شما ولتاژی غیر از 220 ولت دارد ، آداپتور مناسب را تهیه کنید. مثلاً برای شیر برقی 12 ولت ؛ آداپتور 12 ولت 2 تا 3 آمپر لازم است.

3- شیر برقی باید در محل مناسب روی وسیله گرمایشی نصب شود. بعنوان مثال در بخاری گازی، بین شیر پیلوت و مشعل نصب میشود به این ترتیب ، شمعک بخاری همیشه روشن است و شیر برقی ، فقط گاز مشعل را قطع و وصل میکند.

4- در شیر برقی هایی که با آداپتور به کنترلر متصل میشوند ؛ سیمهای برق ورودی به آداپتور(سمت220ولت) به کنترلر و برق خروجی آداپتور (سمت 12 ولت) به شیر برقی متصل میشود.

5-شیر برقی ممکن است در زمان روشن بودن داغ شود. پس آنرا در محلی نصب کنید که نسبتاً خنک باشد. (شیر برقی های 12 ولت کمتر داغ میشوند.)

6-اگر از آداپتور های صنعتی یا سوئیچینگ برای شیر برقی استفاده میکنید ، با توجه به اینکه این آداپتورها بار خازنی محسوب می شوند ، برای جلوگیری از صدمه دیدن رله داخل دستگاه ، از رله کمکی نیز استفاده کنید.

شیر برقی در محل مناسب نصب نشده. محل صحیح شیر برقی در بخاری ، بین شیر پیلوت و مشعل می باشد.

توجه! نصب شیر برقی را به افراد متخصص بسپارید.

خاموش شدن بخاری به علل مختلفی اتفاق می افتد. برخی از این دلایل میتواند این موارد باشد:

1- ورودی هوای تازه.

   وقتی تمام منافذ ورودی هوای تازه به سالن بسته باشد ، به محض روشن شدن فن های تخلیه هوا ، از طریق دودکش هوا مکیده شده و بخاری خاموش میشود. پس برای ورودی هوا دریچه تعبیه کنید.

2-خاموشی به علت فشار گاز پایین.

در مواردی که شیر برقی مناسب انتخاب نشده باشد و یا فشار گاز منطقه پایین باشد ، ممکن است بخاری خاموش شود.

3-نقص در شیر برقی و آداپتور.

اگر شیر برقی یا آداپتور سوخته باشد و یا دچار نقص فنی باشد ، علیرقم روشن بودن چراغ سیگنال بخاری در روی کنترلر ، شیر برقی عمل نکرده و مشعل بخاری خاموش می ماند. پس در این شرایط ، (روشن بودن چراغ سیگنال بخاری و خاموش بودن بخاری) ؛ به برسی شیر برقی ، آداپتور و سیمکشی آنها بپردازید.

4-نصب نادرست شیر برقی

اگر شیر برقی در محل مناسب نصب نشود ، ممکن است این مشکل بروز کند. مثلاً نصب روی گاز ورودی به بخاری . در این صورت ، به محض قطع گاز توسط شیر برقی ، بخاری  و شمعک آن کاملاً خاموش می شود.

5-نفوذ کرک و پر پرنده ها و گرد و خاک به داخل محفظه احتراق

در موارد زیادی دیده شده که نفوذ گرد و خاک و کرک و پر پرنده ها به محفظه احتراق ، عملکرد بخاری را مختل نموده است.

ممکن است شیر برقی خراب شده باشد و یا در صورتی که شیر برقی دارای آداپتور است ، ممکن است آداپتور سوخته باشد. ابتدا آداپتور و سپس شیر برقی و در نهایت سیمکشی را بررسی کنید.

ابتدا مطمئن شوید که دکمه پاور (خاموش/روشن) در حالت روشن باشد و سپس این موارد را چک کنید:

1-ممکن است سیم سنسور صدمه دیده و دچار اتصالی شده . در مواردی دیده شده که سیم سنسور توسط پرنده ها جویده شده و یا در محل هایی مثل لولای درب صدمه دیده است. به سرعت کانکتور سنسور را از دستگاه باز کنید ، اگر مشکل رفع شد ، سیم سنسور را بررسی و رفع عیب کنید.

2-نوسانات برق.  ممکن است دستگاه در اثر نوسانات برق صدمه دیده باشد. در این موارد اگر دستگاه شما ورودی برق اضطراری دارد ، میتوانید با آداپتور مناسب (5 ولت یک آمپر) دستگاه را روشن کنید. در غیر اینصورت ، باید دستگاه را به گارانتی ارسال کنید.

این مشکل به دو دلیل ممکن است رخ داده باشد:

1-سیم سنسور صدمه دیده و دچار اتصالی شده . در مواردی دیده شده که سیم سنسور توسط پرنده ها جویده شده و یا در محل هایی مثل لولای درب فشرده شده و صدمه دیده است. به سرعت کانکتور سنسور را از دستگاه باز کنید ، اگر مشکل رفع شد ، سیم سنسور را بررسی و رفع عیب کنید.

2-نوسانات برق.  ممکن است در اثر نوسانات برق دستگاه صدمه دیده باشد. در این موارد اگر دستگاه شما ورودی برق اضطراری دارد ، میتوانید با آداپتور مناسب (5 ولت یک آمپر) دستگاه را روشن کنید. در غیر اینصورت ، باید دستگاه را به گارانتی ارسال کنید.

 با توجه به آمپراژ مصرفی ، آمپراژ لحظه ای و نوع (بار خازنی ؛ سلفی و یا مقاومتی) وسیله ای که قرار است به کنترلر متصل شود رله کمکی یا کنتاکتور  نیاز است.

اگر وسیله ای که قرار است به کنترلر متصل شود ؛ بار خازنی است (بخور سرد ، لامپ LED و کم مصرف و درایور LED  ، انواع آداپتور سوئیچینگ و…)  حتماً برای این مصرف کننده رله کمکی نصب کنید.

در صورتی که آمپراژ دائمی وسیله ای که قرار است به کنترلر متصل شود بیشتر از یک آمپر است، نصب رله کمکی یا کنتاکتور لازم است.

در صورتی که آمپراژ لحظه راه اندازی وسیله ای که قرار است به کنترلر متصل شود بیشتر از 6 آمپر است ، باز هم نیاز به رله کمکی یا کنتاکتور دارید.

خروجی لامپ رشته ای قابل اتصال به رله و کنتاکتور نمی باشد.

نقشه سیمکشی انواع رله و کنتاکتور در کانال تلگرام و ایتا ارائه شده است.

با توجه به تنوع رله و کنتاکتورهای موجود در بازار و همچنین پیچیدگی اندکی که در سیمکشی وجود دارد ، توصیه میکنیم برای نصب رله ، از برقکاران صنعتی کمک بگیرید و از آنها بخواهید که سیمکشی رله یا کنتاکتور شما را انجام دهند.
با این حال ، نقشه سیمکشی برخی از رله ها را در کانال تلگرام و ایتا آورده ایم که میتوانید از آنها استفاده کرده و روش کار را درک کنید.

قدرت گرمایش بخاری متناسب با سالن انتخاب نشده و یا اینکه عایق بندی حرارتی محیط ضعیف است.  همچنین یکی از علت های بروز این مشکل ، عدم گردش هوا در سالن می تواند باشد.

شعله بخاری را بیشتر کنید ، درب و پنجره ها را عایق کرده و برای همسان سازی هوای داخل سالن ، فن تهویه  در مکان مناسب نصب کنید. (فن هایی که هوای داخل سالن را به گردش بیندازند)

برای تشریح این مشکل ، ابتدا باید بدانیم که دستگاه در چه شرایطی پیامک شرایط بحرانی را ارسال می کند.

بعنوان مثال اگر دما از محدوده تعیین شده کمتر شود ، دستگاه خروجی بخاری را برقدار می کند. در این حالت اگر در مدت 15 دقیقه دما به محدوده مطلوب نرسد ، یک پیامک هشدار برای ادمین (و کاربران) سیستم ارسال می شود.

اگر به هر دلیلی همچنان دما به محدوده مطلوب نرسد ، دوباره و بعد از 15 دقیقه یک پیامک هشدار دیگر برای ادمین و کاربران ارسال می شود.

این روند برای سه مرتبه و با فواصل زمانی 15 دقیقه ای تکرار می شود.

کم یا زیاد بودن رطوبت ، و همچنین کم یا زیاد بودن دما ، باعث ارسال این پیامک ها می شود.

قالب پیامک هشدار دما به صورت:

/EMG/TEMP/

و قالب پیامک هشدار رطوبت بحرانی به صورت:

/EMG/PHP/

می باشد.

برای قطع برق ، فقط یک پیامک ارسال می شود و قالب این پیامک به این شکل است:

/EMG/PWR/

با توجه به توضیحات فوق ؛ اگر برای شما این پیامک ها ارسال می شود ، باید بررسی دقیقی روی لوازم گرمایشی و سرمایشی ، زمان ارسال این پیامک ها ، قدرت فن های تخلیه و جانمایی سنسور بپردازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *