سوالات متداول

سوالات متداول و دستورالعمل عیب یابی ماژول پیامکی

دستورالعمل عیب یابی ماژول پیامکی

سوالات متداول و دستور العمل عیب یابی ماژول GSM اکسترنال

در این برگه سوالات پر تکرار و مشکلاتی که ممکن است در حین استفاده از ماژول پیامکی اکسترنال (و اینترنال) برای شما به وجود بیاید پاسخ داده شده است.

در صورتی که سوال و مشکلی دارید که در این برگه به آن اشاره نشده ، در بخش دیدگاه ها ، سوال خود را مطرح کنید تا همکاران ما به شما پاسخ بدهند.

همچنین در صورتی که می خواهید با سرعت بیشتری پاسخگوی شما باشیم ، سوال خود را در گروه های تلگرامی و ایتا مطرح بفرمایید.

این ماژول با دو نوع اتوماسیون EL2008 و EL2018 سازگاری دارد و نحوه نصب و راه اندازی برای هر دو دستگاه مشابه است.

همراه با ماژول GSM اکسترنال ، برگه راهنمای نصب ارائه می شود. با این حال در اینجا نیز نحوه نصب و راه اندازی حضورتان تشریح می شود :

1-درب جاباتری را باز کرده و سیمکارتی که پین کد آن غیر فعال و دارای شارژ می باشد را در درگاه سیمکارت  وارد کنید. (نکته ! به منظور عملکرد  صحیح دستگاه ، بهتر است زبان ارتباط سیمکارت با شبکه موبایل ؛ انگلیسی باشد.)

2- باتری را با رعایت جهت قرارگیری ، در محل مربوطه قرار داده و سپس درب جا باتری را ببندید.

3- آنتن جی اس ام را در محل مربوطه (قسمت بالایی ماژول) نصب کنید.

4-ماژول را با کمک رابط مخصوص به اتوماسیون متصل کرده و سنسور را هم به محل مشخص شده روی ماژول متصل کنید.

5- دستگاه اتوماسیون  را روشن کنید. (نکته: از تعویض و یا قرار دادن سیمکارت در حالتی که دستگاه روشن است ، جداْ خودداری کنید.)

6- بعد از گذشت چند لحظه از روشن شدن سیستم ؛ چراغ “وضعیت” ثابت روشن میشود و چراغ “شبکه” چشمک های سریع میزند . سپس ، در صورتی که ماژول به شبکه موبایل متصل شود ، چراغ “شبکه” هر سه ثانیه یکبار  ، یک چشمک کوتاه میزند.

7- اگر اولین بار است که از ماژول GSM  استفاده میکنید و یا میخواهید شماره موبایل های موجود در حافظه جی اس ام پاک شود؛دکمه CLR را به مدت 3 ثانیه با شیئ نوک تیز بفشارید و رها کنید. سپس مدت30 ثانیه صبر کنید تا ماژول GSM راه اندازی مجدد شود.

8- اکنون اولین شماره موبایلی که درخواستی به دستگاه بفرستد ، بعنوان مدیر سیستم در حافظه دستگاه ثبت خواهد شد. برای ثبت شماره موبایل خود بعنوان مدیر سیستم (ادمین) ، اپلیکیشن الکترونیک20 را در گوشی موبایل خود باز کرده وارد بخش “شبکه” شده و شماره سیمکارت روی دستگاه را در این بخش ثبت کنید  و سپس دکمه “دریافت وضعیت شبکه” را لمس کنید. در صورت انجام صحیح مراحل قبل، بعد از لحظاتی ؛ از طرف دستگاه پیامکی برای شما ارسال می شود و در اپلیکیشن ، وضعیت شبکه (قدرت آنتن و اپراتور) نمایش داده می شود.

9- در صورتی که اپلیکیشن در تلفن همراه شما نصب نشده و یا میخواهید بدون نصب اپلیکیشن ، پیامک های هشدار را دریافت کنید  ، بعد از انجام مرحله -7- پیامکی با متن : (/NI/) و با حروف بزرگ به دستگاه بفرستید. اگر مراحل قبل را به درستی انجام داده باشید ، لحظاتی بعد ، پیامکی از طرف دستگاه دریافت خواهید کرد و شماره شما بعنوان مدیر سیستم ثبت میشود.

توجه داشته باشد که پس از اینکه ماژول به اولین درخواست شما پاسخ داد ، شماره موبایل شما بعنوان مدیر سیستم در حافظه دستگاه ذخیره می شود و از این به بعد ، ماژول فقط و فقط به همین شماره پاسخ خواهد داد.

در ادامه ، آموزش تصویری مراحل نصب سخت افزار را مشاهدا می فرمایید.

توسط ماژول پیامکی میتوانید دستگاه های اتوماسیون خود را به شبکه موبایل متصل کنید و از طریق گوشی موبایل با دستگاه ارتباط برقرار کنید.

از کیلومتر ها دورتر میتوانید از وضعیت تنظیمات دستگاه با خبر شده و آن را تنظیم کنید و میزان دما و رطوبت و وضعیت رله های دستگاه را ببینید.

علاوه بر این ، هشدار قطع برق و دمای بحرانی و یا رطوبت بحرانی از طریق پیامک برای شما ارسال میشود. 

تصاویر محیط نرم افزار اندروید:

ماژول GSM اکسترنال با اتوماسیون های مدل  EL2008 (ورژن 6.0 وبالاتر)  و  EL2018 (ورژن 3.0 و بالاتر) سازگاری دارد.

در صورتی که ورژن نرم افزاری  دستگاه شما پایین تر از موارد اعلام شده است ، لازم است برای اعمال تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری ، دستگاه خود را برای ما ارسال کنید.

برای فهمیدن ورژن دستگاه EL2008 فقط کافیست دستگاه را خاموش و روشن کنید. بعد از نمایش عبارت  EL.20 ، ورژن دستگاه نشان داده میشود. (مثلاً  V6.08)

برای فهمیدن ورژن دستگاه مدل EL2018 وارد منوی تنظیمات و  بخش VERSION  شوید.

شماره موبایل ادمین و کاربرانی که ادمین تعیین می کند ، در حافظه ثبت شده و حتی با قطع برق و خارج کردن باتری ، این شماره ها از حافظه دستگاه پاک نمی شود.

تنها راه پاک کردن شماره های ثبت شده در حافظه دستگاه ، فشردن دکمه CLR از روی ماژول می باشد.

در صورتی که دما یا رطوبت از محدوده مجاز خارج شود و در مدت 15 دقیقه  به محدوده نرمال نرسد ، پیامک هشدار شرایط بحرانی به شماره (های) ثبت شده در سیستم ارسال میشود.

اگر این شرایط بحرانی همچنان ادامه داشته باشد ، دو مرتبه دیگر و با همان فاصله 15 دقیقه ای ، پیامک هشدار ارسال میشود. (در مجموع 3 مرتبه در مدت 45 دقیقه) .

اگر شرایط به حالت نرمال برگردد و مجدداً شرایط بحرانی شود ، همین روند سه مرحله ای تکرار خواهد شد.

همچنین جی اس ام ، مجهز به باتری داخلی بوده و در صورت قطع برق، به شماره(های) ثبت شده در سیستم پیامک هشدار قطع برق را ارسال می  کند.

در مجموع سه نوع پیامک هشدار در سیستم وجود دارد:

هشدار قطع برق :          /EMG/PWR/

هشدار دمای بحرانی :    /EMG/TEMP/

هشدار رطوبت بحرانی :    /EMG/PHP/

***

هنگامی که سیستم در حال طلوع و غروب است ، به برخی درخواست های خارجی مثل تغییر تنظیمات از طریق پیامک و یا دریافت وضعیت فعلی پاسخی داده نمی شود.

در صورت ضرورت ، در این مواقع از طریق منوی دستی و در محل ، دستگاه را تنظیم کنید.

1- ابتدا مطمئن شوید که اتصال فیزیکی اتوماسیون و ماژول به درستی انجام شده باشد و ماژول ، شبکه موبایل را شناسایی کرده باشد. وقتی مراحل نصب و راه اندازی دستگاه درست انجام شده باشد ، چراغ “شبکه” روی ماژول ، هر 3 ثانیه یک چشمک کوتاه می زند. این فُرم چشمک زدن به این معنی است که ماژول به شبکه موبایل متصل شده است .

راه دوم برای بررسی متصل بودن دستگاه به شبکه موبایل ، تماس گرفتن با آن می باشد. اگر با شماره سیمکارتی که روی ماژول نصب شده تماس بگیرید ، ماژول تماس شما را رَد می کند. (ریجکت-رد تماس).

دقت کنید که تا این مرحله (متصل شدن ماژول به شبکه موبایل) به درستی انجام نشود، ارتباط با ماژول انجام نخواهد شد.  

***

2- در مرحله دوم ، مطمئن شوید که سیمکارت رو دستگاه شارژ داشته باشد. برای استعلام شارژ سیمکارت از اپلیکیشن های اختصاصی اپراتور (ایرانسل من و همراه من و…) استفاده کنید.

***

3- با توجه به اینکه ماژول به شماره های ناشناس و ثبت نشده پاسخ نمی دهد ، مطمئن شوید که با همان سیمکارتی به ماژول پیامک ارسال می کنید که برای اولین بار پیامک ارسال نموده اید(شماره ادمین). در گوشی های دو سیمکارته ، قابلیت انتخاب سیمکارتی که پیامک از طریق آن ارسال می شود وجود دارد. در اپلیکیشن الکترونیک20 ، صفحه شبکه ، بعد از ثبت شماره دستگاه ، میتوانید سیمکارتی که مایلید پیامک ها از طریق آن به دستگاه ارسال شود را مشخص کنید.

****

اگر نمی دانید که قبلاً با چه شماره ای  به دستگاه وصل می شدید ، این مراحل را انجام دهید:

  1. دکمه CLR رو از روی دستگاه GSM به مدت سه ثانیه نگه دارید و رها کنید.
  2. 30ثانیه منتظر بمانید ، سپس وارد اپلیکیشن شده و در صفحه شبکه ، شماره سیمکارت روی دستگاه را وارد کنید.
  3. گزینه ” ارسال پیامک با…” را به دلخواه انتخاب کنید. (سیمکارت 1 یا 2 در گوشی موبایل شما)
  4. دکمه ” ثبت شماره دستگاه” را لمس کنید.
  5. در آخر ، دکمه “دریافت وضعیت شبکه ” را بزنید.

از گوشی شما پیامکی با متن /NI/ برای ماژول ارسال می شود و ماژول در جواب درخواست شما ، اطلاعات شبکه موبایل خود را برای شما ارسال می کند.

 همچنین شماره موبایل شما را بعنوان مدیر سیستم ذخیره شده و از این به بعد فقط و فقط به پیامک های ارسالی از شماره موبایل شما پاسخ می شود.

***

4- اگر تمام موارد گفته شده را انجام دادید ولی دستگاه به شبکه متصل نشد ، ابتدا سیمکارت را روی یک موبایل گذاشته و چک کنید که PIN کد سیمکارت فعال نباشد. علاوه بر این ، ممکن است بعلت نازک بودن قطر سیمکارت ، ارتباط و اتصال آن با دستگاه به درستی برقرار نشده باشد. در این صورت میتوانید به پشت سیمکارت ، یک یا دو لایه چسب نواری بزنید. 

***

نکته آخر: درصورتی که کلیه مراحل بالا را به درستی انجام دادید و مشکل رفع نشد و یا بعد از مدتی دوباره تکرار شد ، بهتر است سیمکارت نصب شده روی اتوماسیون را تغییر داده و از سیمکارت دیگری استفاده کنید.

این پیامک ها در شرایط بحرانی دما و یا رطوبت و یا قطع برق برای شما ارسال می شوند .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پیامک ها به بخش ” نحوه عملکرد پیامک های هشدار به چه صورت است؟” مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *